יום שישי, 7 ביוני 2013

הסבר מרתק לדרך בה ניתן יהיה לפתור את בעיית חלוקת הדירות החדשות

אני יודע שיש כאלו שמודאגים מהיום בו נצטרך לחלק בינינו את הדירות החדשות. החשש הוא מריבים וויכוחים בינינו לבין היזם ובינינו לבין עצמנו. אז בעניין זה אני רוצה לעדכן בשני דברים. ראשית להזכיר שבהסכם העקרונות של המנהלת נכתב מפורשות: "המנהלת מדגישה כי הקריטריונים והפרמטרים שיוצגו ויוצעו לבעלי הנכסים יהיו על בסיס שוויוני, ואין ולא תהיה כל העדפה אישית או מתן יתר למי מהחברים שלא על בסיס הקריטריונים והפרמטרים שייקבעו מראש".
שנית, בבדיקה שערך אחד מבעלי העניין בפרויקט מסתבר שכל מה שצריך כדי לפתור את הבעיה הזו היא לשאול את בעלי הדירות. את הדברים הבאים כתב לי אותו אדם שבחן את הנושא וכפי שתראו בצורה מאוד מקצועית:

 "אנסה להלן להבהיר את הבעיה (והצעת פתרון) של איך מחלקים את הדירות לבעלים בצורה הוגנת. זהו חלק מהתיאוריה של "חלוקה הוגנת"  שיש בו הרבה ידע בספרות וניסיון רב בפרקטיקה- לא רק המשפטית אני סבור שהשאלה חשובה מאוד בפרויקט הארזים כי היא עשויה להרוג את הפרויקט בגלל חילוקי דעות על חלוקת עור הפיל לפני שניצוד.
הייתי מעורב בזמנו בהקצאת 80 מגרשים ל-80 משתכנים בסבב הראשון של יישוב גוש שגב בגליל . השיטה שהייתה נהוגה אז הייתה זו של האבות מייסדים שלפיה רושמים את שמות כל המשתכנים על פתקים ששמים בכובע אחד ואת מספרי כל המגרשים המיועדים לחלוקה - שאותם שמים בכובע שני ואז בטכס חגיגי בנוכחות כל המשתכנים שולפים פתק אחד מכל כובע וכך נקבע המשתכן והמגרש שלו. אז חוזרים על התהליך שוב ושוב עד שכל אחד קבל מגרש. זו שיטה הוגנת ללא ספק אלא שהיא מותירה את מרבית המשתתפים מאוד לא מרוצים מאחר וכל אחד קבל את המגרש שנמצא אצלו בערך בהעדפה ה-40 שלו (בהנחה של 80 משתכנים) כאשר היה מעדיף לקבל את העדפתו הראשונה או השנייה.
לפיכך בגוש שגב נתבקש כל משתכן למסור את רשימת העדפותיו ולפיה חולקו המגרשים תוך מגמה להביא למכסימום את שביעות הרצון הסכומית של כולם יש לכך הגדרות חדות.

אני מציע לאור זאת שנעשה גם אנו כך. לשם מתן "בשר" להצעתי אסביר מה צפוי לקרות באם כל אחד מאתנו ייתן 3 העדפותיו הראשונות לדירות לאחר שיראה את התכנון המפורט של היזם. אפשר להסכים על השיטה גם לפני שיש תכנון כזה.

בהנחה (לא נכונה) שכל הדירות שייבנו יהיו זהות בשטחן וייבדלו אחת מהשנייה במיקומן האופקי והאנכי בלבד. בהנחה שאנחנו 152 בעלי דירות ושייחס ההגדלה . יהיה 3.3 דהיינו ייבנו 501 דירות . בהנחה שלכל אחד מאתנו זכות בחירה שווה אפשר אז להראות שצפוי לקרות בערך כך באם כל אחד יגיש את רשימת 3 העדפותיו לדירות : העדפה ראשונה , שנייה ושלישית

שלוש מאות שבעים ושלוש (373) דירות לא ייבחרו על ידי אף אחד בהעדפה כלשהי ויישארו ליזם ולסבב שני שלנו

מאה ושבע דירות (107) ייבחרו ע"י אחד בדיוק מאתנו בהעדפה ראשונה ויקבלו את
   בחירתם דהיינו למעלה משני שליש מאתנו יהיו מאוד מרוצים.

שמונה עשרה (18) דירות ייבחרו ע"י בדיוק שניים מאתנו בהעדפה ראשונה ויידרש סבב בחירה שני בכדי להקצות דירות ל-36 האנשים המעורבים.

שלוש (3) דירות ייבחרו ע"י בדיוק שלושה מאתנו בהעדפה ראשונה ויידרש סבב שני גם להם.

שום דירה לא תיבחר 4 או יותר פעמים בהעדפה ראשונה


אינני ממשיך בתאור הסבב השני כי יש מספר אלטרנטיבות אציין רק שהבעיה שלנו תדרוש מערכת הקצאה הרבה יותר מורכבת מאחר שההנחות שעשיתי אינן תופסות. אני מרשה לעצמי לציין כי לכל דירה במתחם הנוכחי יש רשומת מחוג בדמות יחס הרכוש המשותף הצמוד אליה וזהו הפרמטר שצריך להיות אבן הפינה בשיטת ההקצאה שנאמץ. אני יודע היטב שיש כאלה שלא יקבלו זאת אלא שיתקשו להציע הצעה אחרת".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה